Zorg, welzijn, zorgverzekeraars

Zorg en Welzijn Deelnemen aan normale fysieke activiteiten is een van de meest belangrijke dingen die mensen van alle leeftijden kunnen doen om hun gezondheid te verbeteren en te behouden. Fysieke activiteiten versterken de botten en spieren, vermindert stress en depressie en maakt het makkelijker om een gezond lichaam te behouden of gewicht te verliezen als u overgewicht heeft of obesitas. Ook mensen die geen gewicht hoeven te verliezen hebben profijt van normale dagelijkse fysieke activiteiten, bijvoorbeeld minder kans op een hoge bloeddruk, diabetes en kanker. Gezonde fysieke activiteiten zijn bijvoorbeeld conditionele activiteiten, spierversterkende activiteiten en activiteiten die je balans en flexibiliteit verbeteren, maar ook recreatieve activiteiten zoals een blokje om. Zoals beschreven in de richtlijnen voor fysieke activiteiten moeten volwassenen minstens 150 minuten aan middelmatige intensive activiteiten per week doen en kinderen en tieners moeten minstens één uur per dag aan activiteiten doen. Elk dagdeel minimaal 10 minuutjes is belangrijk, bij voorkeur 20 a 30 minuten per dagdeel!
  • Stimuleer waar mogelijk een actieve leefstijl en elk dagdeel bewegen.
  • Signaleer in een vroeg stadium inactiviteit en adviseer gericht op een actievere leefstijl, bewegen in de wijk of sporten in de buurt.
  • Bespreek met patiënten wat hun restvermogen is om te bewegen. Iedereen kan bewegen, vaak is het wel beperkt, maar elke stap is er een.
  • Gebruik een lokale sportkaart om patiënten door te verwijzen naar een passend beweeg- en/of sport aanbod.
  • Rijk patiënten informatie aan, flyers, nieuwsbrieven, van Bewegen is Medicijn, om het bewustzijn van een actieve leefstijl te vergroten.
  • Werk waar mogelijk samen met beweeg- en sport aanbieders en/of gecombineerde leefstijl interventies om ricocogroepen, inactieven en mensen met een beperking en/of chronische aandoening te ondersteunen naar een actievere leefstijl.
  • Registreer als vriend of ambassadeur op Bewegenismedicijn.nl .

 

Kijk in het linker menu onder 'downloads' voor belangrijke informatie over inactiviteit en de effecten van een actievere leefstijl!